پیش بینی بازار امروز ( 21 دی 1398)

asset management

بازار هفته گذشته متاثر از التهاب شدید روابط ایران و امریکا که با ترور و شهادت سردار سلیمانی آغاز شد و با پاسخ موشکی ایران ادامه یافت، افتی کم سابقه را متحمل شد و عمده نمادها و گروه ها با افت قیمت به کار خود پایان دادند. حمایت های صورت گرفته از بازار هرچند همچنان روندی نه چندان حرفه ای دارد، اما حاکی از اهمیت روزافزون بازار سهام به عنوان ویترین اقتصادی و البته قبول این واقعیت از طرف دست اندر کاران امر می باشد.
در بازارهاي جهاني طلا و نفت که با التهابات صورت گرفته رشد کردند نیز پس از پاسخ ایران و بیانیه امریکا که تمایل به کاهش تنش را نشان می داد، به روند اصلاحی بازگشتند و بخش عمده رشد اخیر را از دست دادند. شاخص بازار سهام امریکا نیز پس از روندی نزولی به مسیر رشد بازگشت و سقف جدید را نیز ثبت کرد و این در حالی بود که روند فلزات و نفت همچنان نوسانی با تغییراتی محدود بود.
از طرف ديگر در بازار ارز دلار که با رشد به محدوده بالاتر از 14000 تومانی نیز رسیده بود با افت قیمت بخش زیادی از رشد اخیر خود را از دست داد و مجددا به محدوده پایین تر از 13500 تومانی رسید.
اما در بازار سهام، کاهش دامنه نوسان در بازار روز چهارشنبه و فردا می تواند روند قبلی داد و ستدها را دستخوش تغییراتی نماید. با فروکش کردن التهابات سیاسی- منطقه ای احتمالا سهامی که در هفته گذشته افت زیادی داشتند بخشی از افت اخیر را جبران نمایند و البته افزایش ریسک ها باعث خواهد شد که بخش از نقدینگی خارج شده از بازار در بازگشت به بازار با تردید همراه شود و همین مساله می تواند بازار را مستعد اصلاح زمانی و ورد به فاز نوسانی نماید. برطرف شدن هیجانات می توان مجددا وزن پارامترهای اقتصادی را در تصمیمات سرمایه گذاران افزایش دهد و انتشار گزارش های عملکردی 9 ماهه نیز در تشخیص صنایع و شرکت های پیش رو موثر باشد.
به صورت کلی پشت سر گذاشتن بحران و شوک هفته گذشته نیاز به زمان خواهد داشت و احتمالا بازار در هفته آینده به روند طبیعی نزدیک خواهد شد. همانطور که در روندهای نزولی تجربه کردیم نمادهای همراه با بنیاد قوی حتی در شوک های جدی نیز نقدشوندگی مناسبی دارند و با پشتوانه سود، افت قیمت چندانی را نیز تجربه نمیکنند و این در حالیست که در نمادهای بدون پشتوانه سودآوری نقدشوندگی بسیار پایین، از دیگر ریسک های ورود به شمار می آید.