پیش بینی بازار امروز ( 11 بهمن 1398)

asset management

در بازار هفته گذشته، علیرغم افت قیمت های جهانی مجددا شاهد رشد قیمت ها به خصوص در گروه های غیر کالایی بودیم و در گروه های کالامحور نیز شرکت های با سرمایه پایین تر همچنان مورد توجه بودند و بازار پس از مدت ها مهمانی جدید داشت و عرضه اولیه نماد #فروی با رکوردی جدید در شرکت کننده ها همراه شد.
در بازارهاي جهانی اما وضعیت بحرانیست و افت پیوسته قیمت ها با تشدید هراس از ویروسی مهلک ادامه دارد. تعلیق فعالیت ها و ارتباط چین با دیگر کشورها باعث شده تا تقاضا در بازار مواد خام افت داشته باشد و شاهد افت قیمت نفت، مس و سایر فلزات هستیم.
از طرف ديگر در بازار ارز نیز رشد خزنده قیمت ها ادامه دارد و به نظر می رسد روند مذکور در ماه های آینده نیز دنبال شود. در اخبار سیاسی همچنان سرنوشت لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی مبهم است و تا حدودی بازار ارز نیز در رابطه با نتایج تصمیم در این رابطه محتاط خواهد بود.
اما در بازار سهام، در هفته گذشته گروه های کالایی ریزش بازار جهانی را جدی نگرفتند و بیشتر چشم به تحرکات کم عمق بازار ارز داشتند. در معدنی ها شاهد رشد بزرگتر های گروه بودیم که تا کنون رشد چندانی را نیز تجربه نکرده اند و البته گزارش های دیماه نیز موید بهبود نسبی وضعیت این شرکتهاست. در فلزات اساسی نیز وضعیت مشابه ای حاکم بود و #ذوب که از رشد بازار بهره ای نبرده، مورد توجه قرار گرفت و کوچکترها نیز روند بهتری داشتند و به نظر می رسد روند مذکور در این هفته با شیبی کمتر ادامه داشته باشد. در پالایشی ها معاملات کم رمق است و افت نفت نیز به صورت سنتی نمادها را کند خواهد کرد و در محصولات شیمیایی به نظر نمادهای کوچک همچنان شانس بیشتری داشته باشند.
در بانکی ها و خودرویی ها که هفته گذشته خوش درخشیدند به نظر روند مثبت تک نمادها را داشته باشیم و همچنان تجدیدی ها تقاضا داشته باشند و در دیگر گروه های بازار نیز همچنان تک نمادها مورد توجه خواهند بود.
باید توجه داشت که حجم نقدینگی فعال در بازار قابل توجه است و با توجه به رشد شدید نقدینگی تازه وارد در بازار، نیاز به گسترش افقی و بورسی شدن شرکت های جدید خصوصا شرکت های بزرگ بیش از پیش حس می شود.
رشد یکپارچه بازار بدون توجه به تحولات بنیادی چندان موضوع مثبتی نیست و به نظر می رسد رفتار بازار به مرور به سمت واقعی شدن انتظارات پیش رود. احتمال رشد نرخ ارز و افت اخیر جهانی ها وضعیتی پیچیده را پیش روی فعالان قرار داده است و احتمالا در هفته پیش رو اندکی سردرگمی در بازار به خصوص در گروه های متاثر را تجربه کنیم.