united-states-federal-reserve-building--washington-dc--usa-

#اطلاعات_عمومی_اقتصادی

نرخ بهره فدرال رزرو چیست؟ چرا ترامپ به دنبال کاهش نرخ بهره است؟

کشورها به طور معمول، برای پارامترهای اقتصادی، مخصوصا نرخ رشد اقتصادی هدفگذاری‌ کرده و تلاش می‌کنند تا در همان محدوده، حرکت کنند. به طور مثال برای رشد اقتصادی خود عدد سالانه 3 درصد را هدف قرار داده و محدوده 2.5 و 3.5 را به عنوان نقاط اوج و کف مجاز تعیین می‌کنند.

کشورها تمایل ندارند تا رشد اقتصادی بیشتر یا کمتر از این محدوده تعیین شده را تجربه کنند زیرا در اقتصاد یک اصل کلی وجود دارد و آن اینکه: بعد از هر رشدی، اصلاحی وجود خواهد داشت.

یعنی هیچ روندی قرار نیست برای همیشه، صعودی یا نزولی باشد. با احتساب این اصل، در زمان اوج رونق، سرعت آن را کاهش می‌دهند. این اقدام سبب می‌شود تا در زمان رکود، که رشد اقتصادی تغییر جهت پیدا کرده و به سمت کف حرکت می‌کند، از نوسان شدید آن جلوگیری شود. زیرا هرچه نوسان شدیدتر باشد، توانایی کنترل کردن آن سخت‌تر خواهد شد و احتمال اینکه از کنترل خارج شود، بیشتر میگردد.

زمانیکه آمارها و وضعیت اقتصادی آمریکا (اشتغال، تورم، سطح تولیدات و…)، خوب و فراتر از انتظار باشد، نرخ بهره را افزایش می‌دهند تا پول از چرخه اقتصاد خارج گردد. با خارج شدن پول، زمینه برای رسیدن به ثبات اقتصادی، فراهم میگردد. بالعکس زمانیکه آمارهای ضعیفی ارائه گردد، نرخ بهره کاهش خواهد یافت.

کاهش نرخ بهره باعث خروج سرمایه‌های دلاری از بانک خواهد شد. این اتفاق باعث به جریان آفتادن پول در سطح کلان خواهد شد. نتیجه این اتفاق، در دسترس قرار گرفتن دلارِ بیشتر در بازار است. هدایت پول به سمت تولید، سبب افزایش سطح تولیدات خواهد شد. همچنین با ورود دلار بیشتر به بازار، کاهش ارز دلار در مقابل سایر پول‌های ملی (پوند انگلیس، یورو اتحادیه اروپا و…) را به دنبال خواهد داشت.

با کاهش ارزش پول ملی یک کشور، صادرات به صرفه‌تر خواهد شد چراکه کالای آن کشور برای سایر کشورها ارزان‌تر می‌شود. نتیجه اینکار کاهش سطح بیکاری است بخاطر اینکه بنگاه‌های تولیدی برای پاسخ به نیاز صادراتی کشور، باید ظرفیت تولید خود را افزایش دهد که در نتیجه، به نیروی کار بیشتری نیاز خواهد داشت.

از آنجا که نزدیک دور دوم انتخابات آمریکا هستیم، طمع ترامپ بر کاهش نرخ بهره است تا بتواند به رشد اقتصادی بیشتری دست یافته و مانور تبلیغات انتخاباتی انجام دهد اما پاول (رییس فدرال رزرو) عجله‌ای بر کم کردن نرخ بهره ندارد. چراکه با تکیه بر آمارهای اقتصادی آمریکا، اعتقاد بر این دارد، آمریکا در سقف مجاز رشد می‌باشد؛ در نتیجه نرخ بهره نباید کاهش یابد تا به رشد بیشتری دست یابد. در واقع مانع از ریسک نوسان رشد اقتصادی در زمان رکود می‌شود. البته که آمارهای جدید اقتصادی آمریکا، نظر پاول را تغییر داده و انتظارها را برای کاهش نرخ بهره افزایش داده است.

For English Click Here