پیش بینی بازار امروز

asset management

بازار هفته گذشته را با رشد در دو روز ابتدایی آغاز کرد و در میانه هفته شاهد رفتار هیجانی پس از رشدهای متوالی به منظور شناسایی سود بودیم و مجددا تعادل به بازار بازگشت و در روز پایانی هفته شاهد اصلاح نسبی قیمت به خصوص در نمادهای بزرگ بازار بودیم.
در بازارهاي جهاني تعطیلات پایان سال نوسان اندک بازارها را به دنبال داشته و رشد آرام نفت و طلا و دیگر فلزات، فضای مطلوبی را برای بازار سهام داخل به همراه داشته است. نفت برنت مجددا به نزدیکی 70 دلاری شدن رسیده و مس بالاتر از 6200 دلار در هر تن معامله می شود و رشد قیمت محصولات فلزی و فراورده های نفتی، می تواند از قیمت ها در بازار سهام داخل حمایت نماید.
از طرف ديگر در بازار ارز مطابق با انتظار شاهد آرامش در روند قیمت ها هستیم و با عبور از پایان سال میلادی اندکی از تقاضا کاسته خواهد شد و احتمالا روند بازار نیز شاهد ثبات بیشتری خواهد بود، هر چند در صورت عدم تغییر در وضعیت سیاسی-اقتصادی، رشد آرام این پارامتر تاثیرگذار در میان مدت همچنان محتمل خواهد بود.
اما در بازار سهام گزارش های ماهانه در نمادهای بزرگ تا حدی ترمز رشد قیمت ها را کشید تا خریداران به منظور رشد بیشتر قیمت ها محتاط تر عمل نمایند. به هر حال انعکاس رشد قیمت های جهانی محصولات گروه های کالایی و البته رشد نرخ ارز با فاصله زمانی در آمار فروش شرکت ها اتفاق می افتد و باید توجه داشت همچنان قیمت ها در نمادهای بزرگ با توجه به چشم انداز بازارهای جهانی و البته نرخ ارز ارزنده خواهد بود. در گروه فراورده های نفتی که اخیرا آخرین گروه در حرکات گروه های شاخص ساز بوده است، رشد قیمت نفت و فراورده ها می تواند تزریق نقدینگی را به دنبال داشته باشد و وضعیت نموداری مطلوب این گروه به خصوص در پالایشی ها می تواند به کمک شاخص جهت عبور از محدوده مقاومتی فعلی بیاید.
در گروه هاي ديگر بازار خودرويي ها که روز پایانی هفته گذشته را با رشد در اکثر نمادها پشت سر گذاشتند همچنان می توانند مورد توجه باشند و احتمالا ادامه روند در نمادهای کمتر رشد کرده گروه مانند #خزامیا، #خپارس و #خساپا با قوی تر باشد و همچنان قطعه سازها نیز می توانند مورد توجه باشند هرچند قیمت برخی نمادها در این دسته از شرکت ها به محدوده های پرریسک رسیده است.
در بانکی ها نیز انتظار روند مثبت آرام وجود خواهد داشت و گزارش های این نمادها نیز حاکی از بهبود وضعیت شرکت های بزرگ و فاصله گرفتن با شرایط نه چندان مطلوب اخیر دارد.
در دیگر گروه ها بیمه ای ها می توانند در تک نمادهایی همچون #البرز، #ودی، #دانا، #آسیا و #ومعلم مورد توجه باشند، در گروه محصولات غذایی و دارویی نیز همچنان نقدینگی به سمت تک نمادها تمایل دارد و در انبوه سازها و سیمانی ها و کاشی سازها نیز وضعیت مشابهی حاکم است. در گروه حمل و نقل، زراعت، قند و شکر، لیزینگ، لاستیک و پلاستیک و دیگر گروه های کوچکتر بازار نیز برخی از تک نمادها می توانند مورد توجه باشند. نکته حایز اهمیت در این گروه ها ظاهر شدن نشانه های خستگی و بعضا واگرایی منفی در نمودار برخی از نمادهاست که لزوم رعایت اصول حرفه ای سرمایه گذاری و توجه به تطابق قیمت و وضعیت بنیادی و آمارهای رسمی شرکت ها را بیش از پیش گوشزد می نماید.
در نمادهای بازار پایه نیز که اخیرا رالی صعودی مناسبی را شاهد بوده ایم ریسک سرمایه گذاری در بسیاری از نمادها بالا خواهد بود و قبل از سرمایه گذاری نیاز به رصد دقیق وضعیت کسب و کار شرکت های حاضر در این بازار و قیمت تابلو سهام آنها خواهد.
به صورت کلی شاخص کل با رسیدن به محدوده 360 هزارواحدی همچنان با این محدوده درگیر است و باید دید توانایی عبور از این محدوده را خواهد داشت و یا به منظور رشد بیشتر نیاز به اصلاح زمانی و قیمتی بیشتری خواهد بود. در سطوح فعلی پارامترهای بنیادی به نظر می رسد بازار با چرخش نقدینگی در میان گروه های شاخص ساز سعی در تعدیل قیمت گروه ها و نمادهای جامانده داشته باشد و پس از آن نیاز به محرک های بیشتری از جمله ادامه رشد بازارهای جهانی خواهد داشت.